tisdag 7 juni 2016

Hammarby,Eggeby,Fornpark


Gick Runt Eggeby,Hammarby idag.
Min farmor och Farfar  hade ett torp här som sommarnöje
det kallades Eggeby.Idag har dom nätat in detta ställe till  
kronhjortar men  man får gå in här endå..
Farmor och farfars torp var ett av 2 i väsby som
fanns kvar från 1600 talet.Men det här passade inte kommunen
 i smaken.. Därav rev dom det..


Det här är sjukt..
Jag orkar inte mer..



Tror du människan enbart har sysslat med 
avgudadyrkan här i Norden ?
Varpå man sen bytte "gud"..??


Här mitt i skogen alltså har vi 2 stenrösen.
Den ena några meter åt höger är en rund stensättning med
massa stenar alltså.
Sen har vi den här som bestod av en stor grop i röset.
Bakom bilden går enorma stora stenar "ljusröd granit" i 
fina raka leder..
Ett "röse" till finns på toppen av bergsknallen oxå..
Eller kan man kalla detta för "sten kummel"..??



Sen fortsätter det bakom bilden där jag befinner mig.
Här var det snårigt som fan.
Buskigt och otrevligt att ta sig igenom..





"Ristat ,kristat och gud hjälpe oss alla" 
är tyvärr inte det enda felknackade språket vi haft här i Norden..


Sen kan man titta på naturmiljön.
Fläder,enbärsbuskar,smultron.gurkmeja,johannesört osv..




Stor sten ..



Igår läste jag om Västergötland igen
Dom har så mycket kyrkor att det ligger 9 st per km2..
Varpå påven i Rom...han tyckte det var för mycket..
Alltså våra gamla förfädernes stenhus plundrades och byggdes om
det är inte så svårt att lista ut när du tittar på grunderna,och stenarna..
Ett annat tips..Kolla in Megalitgravarnas "utformning",gånggrift
sen jämför det med "kyrkans" planlösning..