tisdag 3 maj 2016

Granby hällen


Hit brukar folk som är intresserade av runstenar åka
för att se denna.Den är klassad idag som en av landets största
med 200 runor. Och nr U 337 i Upplands Runnskrifter..
Idag gick jag ner för berget och runt..
Det finns lite mer här att se så att säga..


Det här stället ligger ca 5 minuter från där jag bor så..
Jag brukar variera mina rundor  då jag "stirrarpåsten".
Vid trädet på bilden går stenarna i välplacerade rader till
sluttningen ,där har vi även en "observatoriesten",där ser du även
bilvägen och korsningen,samt stensättningar som historiker och
 forskare kallar husgrunder bla..


Titta noga på stenen.
Och förklara för mig hur fan dom tänkt sig när dom fyllde i denna
med falurödfärg..


Här kan du se vad jag menar med att dom fyllt i fel.
Det ser du på fördjupningarna som dom inte har
följt rätt,därav dagens återigen feltolkningar.


Landets"största sten" med runor..
Som ingen kan tyda ,läsa eller ens bryr sig om.
Men om man då gör som jag,så kommer ni förstå och lära er..