söndag 6 mars 2016


Wow..Denna sten ligger idag på Historiska
Det är Ulf Gudmarssons gravhäll ifrån Alvastra sk kloster..
(hittade en bok om den som nu läses frenetiskt)


Det här ska bli ett nöje att ta fram ..
Men som vanligt på museum så lyckas dom alltid 
placera dåligt ljus hur man än försker att fota..


Ni ser ju själva..
Jag tror inte att museiumvärden skulle bli road om jag drog 
med mig mina egna lampor och stege..
Men vi får se vad som händer när jag gör det..
Måste få en bättre bild på denna sten..

P.A Säve var här 1864
"Anblicken av dessa ruiner är "säger han
"högst sorgligt ;ty de äro ej blittligt rysligt förstörda utan hela deras hela
omgifning är det fordom heliga rummet alldeles ovärdig;
brännvinsbränneri,afträde,en hotande kalkugne,gödselhögar,ladugårdsbyggnader
samt all dertill hörande ekonimisk mörja"

ur 
Det Forntida Alvastra av Hans Browall