torsdag 31 mars 2016

Wawel, krakow, Polen


Slottet Wawel
Johan den tredjes son Sigismunds högkvarter.


Jag hann bara med 
Katedralen med Sigismunds enorma klocka,
slottet runt naturligtvis och
Skattkammaren med vapen rummet och kanoner 
Det var hårda regler med att man inte fick fota,
därav vart det en jäkla massa anteckningar .
Man är väl förbered..=)
Alla dessa "forntida" vapen..I sånna absurda 
storlekar.Johan den 3djes gåva ifrån nån påve
Innocent bestående i ett svärd där själva klingan var längre än jag.
Handtaget var från mitt långfinger till axel.
Samt själva handtaget..Vet ni hur stort det var??
Det var rader på rader med montrar av dolkar,svärd,
crossbows,"primitiva skjutvapen " med "dunkla" ursprung.
Här fanns det mycket Urnordiska "utsmyckningar" och artefakter.
Sen har jag ju varit på Armemuseumet här i Sthlm 
varpå kanonerna i Waweln
bringade historien i ny dager då fanns en hel del "slåendelika"
fast med olika latinska omgjutna rader givetvis..


Ingången till den stora innergården..


Det här var en ren fröjd att få se.


Sen blir det även lättare med erfarenheten att åka
 omkring som jag
att se vad som tillhör vad för epok,
vad som är ommålat,ombyggt osv..
Allt i den goda tron såklart..


"En förkristen otolkad sten vars ristare inte behärskat
varken språket eller  ornamentaliska tekniken"..?
Sen kan man titta vad stadens sten är för material och hur
dom gamla grunderna är uppbyggda..tex..