tisdag 15 mars 2016

Vallentuna Kyrka


Religion har jag ingenting för som ni säkert
har förstått vid det här laget.
Min passion och det som driver mig är
dom som var här innan.
Dom som "försvann".
När stenarna nu är så välplacerade..
Titta noga nu..


"Men nu blir allting som du säger,förvridet av dina lakejer"
Ironiskt nog så gillar jag Jesus Christ Superstar.
Och kan den utantill ,och "baklänges" på Engelska,svenska,
lite spanska och koreanska..


Alla dessa gotiska stenbyggnader.
Idag kyrkor, men då en annan tid hade "kyrkorna" en annan
funktion..


Idag så vet man knappt vad som är "runsten" eller
"medeltidagravsten"  men i bogårdsmuren finns det endå en hel del
att bjuda på..Om den är knackad så har nån gjort det..
Så tänker jag..



Sen när man ser dom "gamlamurgrunderna" med stora stenar tex..
Man börjar automatisk efter att beskådat några "300 runstenar"
titta på själva stenmaterialet,röd granit,gråsten,grå gnejsgranit osv..


"For the things of this world cannot be made
 known without a knowledge of mathematics."
                                                                                              Roger Bacon

Boktips 
Allt med Roger Bacon