onsdag 9 mars 2016

Fresta gravfält 46:1


Hur skall jag finna orden så ni skall förstå vad det är jag ser.?


Varför överhuvudtaget åka runt som jag gör när ingen idag
bryr sig eller ens orkar engagera sig alls..


En av högarna har en röd sten i mitten.
Ska vi för enkelhetens skull säga att det förmodligen ligger
nån betydande person,eller att det försigått något  mystiskt
och ritualiskt??
För varför skulle våra forna förfäder anlägga dessa enorma "gravfält"
efter tex stora Hundens stjärnbild därav högarna.
Eller stenarna utefter sol och vinterståndet eller
höst och vårdagsjämnandet?
Det låter väl oerhört jobbigt och slitsamt då vi idag
bara behöver sätta på telefonen för datum eller titta på
väderrapporten..


Ja nu vet jag..Angående högarna..
Eftersom våra forna förfäder varken hade tv eller nån annan vettig sysselsättning
utöver deras maniska soldyrkande och barbariska konster så
kanske man ville ligga begravd under nån speciell stjärna?
Därav detta upplägg på varenda sk gammalt gravfält och stenarnas placeringar?


För någon annan kultur eller sk religion utöver
kristendomen och Asatron kan hon väl inte mena..
Det är otänkbart..Eller hur??



Tur för er att jag inte tror då..


Nordanvinden...


Sådär nu är jag klar med dagens iaktagelser och observationer.
Nu ska jag avsluta kvällen med en kopp te och boken
Den vetenskapliga Revolutionen av Stephen Shapin