måndag 14 mars 2016

Futhark vs Latin ?


Nej men va säger ni ..Ska vi göra ett gemensamt försök i
att "tyda" denna medeltida gravsten av både latinsk rappakalja och
den berömda futharkens alfabet??..
Som ni ser på bilden har jag följt exakt enligt "reglerna"..




Det går på "automatik" när man kommit så långt
som jag..Felknackat,Omknackat, osv..
Då vet man..Men jag slutar inte där..
Jag vill verkligen veta då jag nu har kunskapen i
hur dom gjort det,hur dom behandlat stenen,hur linjerna går
osv..Och ni som inte riktigt fattar vad hon menar så
utmana mig gärna och rita av denna sten så kan vi diskutera
vilka hedniska ritualer och mytologi som helst.
Men kom fan inte och prata om något som du inte
har nån aning om innan du ens försökt.


Där har vi "nordanvinden" igen..
Gammal röd färg syns på högersidan,
Stenens fördjupningar  i dom grova huggen
passar på många ställen inte in i stenens orginal.
Men inte en enda linje här har jag "hittatpå"..
Förutom den första som ni har fifflat till..