torsdag 24 mars 2016

Detaljer


När det kommer till Altarskåp i Uppland så är jag extra nogrann.
Ett sådant mästerveck i snidat trä med en sådan dålig och slarvig
övermålning som idag bara tolkats som "svårtolkat" och "dunkelt".
Det gör mig vansinnig..Titta på denna  bild och säg  mig vad detta är
handfötter och en kamelfot kanske??
2 timmars "ritapåbilden" har jag ägnat detta skåp till..


Det är det här som skiljer mej mot hela upplands 
historikerskrivare och forskare.
Om det står nåt,eller är övermålat så nöjer jag mig inte med den
förklaringen  att det är nåt "latinskthelgon" eller tysk signatur ,
utan jag vill se vad fan det är.
Då man kan det med dagens teknik och ett 
"menvafanärdethärjuövermålat" humör..



Här har vi en riktig klassiker ..




Träskulpturer som skänktes till Vadstena kloster
av Beno Korp biskop i Västerås..
1393-1394 
Figurerna hamnade på 1600 taletr i Trehörna Kyrka..
(en ny skurk att begrunda,trevligt)