onsdag 9 mars 2016

Runsten U 261


Ur Upplands Runinskrifter

Litteratur : B 84, I, 403. M. Aschaneus, F b o s. 62, F b 18 s. 
15; J.  Bureus, F a 6 s. 70 (Bureus), 96 
(Aschaneus), 163 ^Rhezelius), F a 5 n:r 104, F a 1 s. 26; J. 
Peringskiöld, Monumenta 3, bl. 189; N. E. Brocman, 
Sagan om Ingwar Widtfarne (1762), s. 107; UFT b. 4 (1875), s. 22; 
E. Brate och S. Bngge, Kunverser (i: ATS 10), s. 89 f.; O. von Friesen, 
Upplands runstenar (1913\ s. 12, 51; S. Lindqvist,
 Jarlabankesläktens minnesmärken (i: Nordiska arkeologmötet i Stockholm 1922\ s. 130 f.  

Jo jag har läst allt..Seriöst alltså..


Ur Upplands Runinskrifter
I Fresta har man tydligen med stor förkärlek använt runstenar som 
byggnadsmaterial. Man har därvid knappast dragit sig för att tillgripa
 utsocknes stenar såsom god pris, om de blott utan större svårighet kunde 
forslas fram till byggplatsen. Jarlabanke-stenen var ur denna synpunkt 
förträfflig; den kunde fylla en stor plats i kyrkoväggen.
 Att placera inskriften synlig, fäste man väl annars icke så stor vikt vid; 
två av runstenarna i Fresta kyrka (U 255 och U 260) ha i varje fall blivit
 lagda så, att ristningarna kunnat förbli helt fördolda till evärdlig tid


Ur upplands Runinskrifter

Var Fresta-stenen ursprungligen har stått är icke bekant. 
Aschaneus uppger, att dess första plats, »som aiment menas», 
skulle ha varit på den stora högen söder om kyrkan,
 »vid Kyrkio-ängesfiällen». Där fanns ännu, säger han, en 
stenlagd bro och märken  efter en gammal väg. 
Allmänna vägen gick på 1600-talet på södra sidan
 av kyrkogården, icke såsom nu på norra sidan. 
Denna väg kom sedan fram 
vid bron nedanför Fresta gård, varför den gamla sträckningen
 av vägen blott betydde, att den gick förbi kyrkan på en 
annan sida än nu. 
Med »Kyrkioängesfiällen» åsyftar Aschaneus säkerligen den s. k.
 Djäknefjällen i Sanda, som hade tillhört Fresta kyrka men vid denna tid 
gått förlorad. Om den fördes många strider och tvistigheter, för vilka 
fil. mag. Göran Strömbeck har redogjort i en uppsats i Fresta kyrkoarkiv. 
Var ängsfjällen har legat, och därmed också stenbron och högen, som 
Aschaneus talar om, kan f. n. ej exakt angivas.  

Och när man då åker runt som jag gör ,läser om stenarnas förödelse
samt letar reda på deras ursprungsplats osv..
Då lär man sig..
Och när det kommer till Aschaneus så badar jag hellre
i helvetet med Heinrich Himler  1000 ggr om
än att dela moln med Marin Laurentii Aschaneus..