tisdag 15 mars 2016

Ormsta


Jag kan aldrig få nog av Ormsta "gravfältet".
Här brukar jag sitta mitt i treudden och fundera lite då och då..


Att "tänkalogiskt" vad är det baserat på idag?
Vems logik är det??
Tänk dig ca 4000 år tillbaka..istället..
Tror du Jesus fanns då??


Arkeologer och historiker kan gräva upp hur mycket dom vill
i hopp om att kategorisera in deras fynd i nån kultur eller tidsepok.
Människan har flyttat runt inte bara det här årtusendet.
Och inte bara "homo sapiens"
Stenen däremot..Den står kvar där den står ..
Där dom inte sprängt bort det dårå..


Jag kan tyvärr inte på något sätt få alla dessa enorma
"gravfält" i Uppland till "gravfält yngre järnålder,stenålder
,bronsålder"Det är så oerhört pinsamt och en enorm brist på 
respekt för detta fantastiska arv 
vi fått efterlämnat av våra forna förfäder.


Detta har ingenting med religion att göra utan kunskap.
Det är ren idioti att historikerna kan skriva tegelstenar med
detaljerade hedniska ritualer ,men hur dom gjorde det har
dom ingen aning om ,lite som dagens dagispolitik.
Här har jag spenderat många sol ,och neruppgångar..
Utkanten mot fotbolsplanen vid Ormstaskolan..


Jag ger blanka fan i alla dessa pläderingar,
som" akademiker,historiker" som tjatar och tjatar.
Att skriva om ställen dom inte ens varit på..
-Jaha lite "hällristningarochskålgropar" jaja..
Fy fan skäms..


När du tittar på en sk runsten tex..
Som är "välhuggen" enligt RAÄ så kan man
se lite närmare i tex Photoshop om man nu vill 
titta lite närmare på "fornahuggtekniker",
finns ett filter som heter Threshold tex,,


Sen kan du "fylla i själv" utan att förstöra stenen som
det gjorts i alla år..


Måttstock kan man oxå ha med sig..
Då blir det genast så mycket klarare så att säga.
Gradskiva brukar jag oxå använda mig av..