lördag 19 mars 2016

Pergament


Tänk om det nu är så att större delen av våra fantastiska
källdokument vi har idag är övermålade..
Då jag roat mig med att skriva av Västgötalagens
osammanhängande runrader så börjar man efter ett dussin sidor
logiskt tänka: Ja men va fan det är ju övermålat..
Dom har inte ens orkat "måla" klart.
Tips kolla på Magnus Erikssons lag tex..bla
Sen kan man skriva ut sidan,köpa en kalligrafipenna tex
och följa handen som skrivit ner varpå man oxå 
-men hur fan tänkte han här då? tänka..
Och om man vill vara ännu tydligare så kan man föra in den
som jag i tex ArtRage varpå jag kan zooma in  och följa det 
övermålade,bortskrapade,bladguldet tex.
När man använder sig som jag av olika lager så ser man
sedan hur dom gjort.
Lagrerna är  inget random som jag gör utan,
jag fyller först i det övermålade,varpå man sedan ser
hur det sedan fallerar då man konstigt hamnar på 
andra linjer. osv..
Jag hjälper dig gärna om du vill veta mera om mitt lilla "påhitt.."



Sen kan man läsa om vilka som haft boken i fråga.
Då blir det ännu skojigare,samt slå upp årtalen då 
boken kom till,osv..
Det här är ca 54 timmars "ifyllande"..Oavsett vad jag får fram så får jag iallafall fram något.
Därav att jag inte försöker "hittapå" då jag inte vet vad det är jag isånnafall
"hittarpå"..Så får vi se..
Om jag nu lyckas få fram något här så ska ni verkligen få veta vad den kommer ifrån..
Det lovar jag..