måndag 14 mars 2016

"skålgropar" " älvkvarnar"


Nu ska jag lära er någonting.
Och jag ska bara påpeka att jag inte varit här än.
Men när jag såg bilden på den sk "slagstahällen" i 
Botkyrka så åkte den direkt in i photoshop..
Våra forna förfäder har inte kopulerat här,
eller blandat säd med korn som historikerna så gärna vill 
få det till. Trots den röda falufärgen så gick det bra att fatta
 "syftet" med denna bergsknall.

Man kan idag ladda ner sk logaritmiska papper bla.
Helt gratis oxå.Det förenklar när man ska se sammanhanget 
så att säga.
Det våra forna förfäder sysslat med angående alla dessa skålgropar
är deras sätt att hålla tiden.
Man knackade alltså in dessa gropar efter stjärnhimlen ,
men då allt är inknackat på samma ställe så verkar det för mig
oerhört logiskt att man "kanskeladeenstenigropen" dom tiderna som
stjärntecknerna visade sig på året.
Ett oerhört enkelt system för att hålla koll på tiden,året.

Skulle du ärligt ligga med nån på en bergsknall fullt med gropar
för att sedan "offra" din säf till gudarna??
Ska inte den in nån "annanstans" isånnafall??