söndag 27 mars 2016

Tvivel

Det som jag försöker koppla ihop angående vår forna Nordiska historia
är alltså "utvecklingen" från att knacka gropar i bergen till
dom "ristade runornas" dunkla tolkning,samt alla dessa runstenar,resta stenar
stensättningar osv..
Det är dom jag följt hela vägen ,vilket historikerna idag däremot inte gjort.
Dom har bara använt sig av "specifika paragrafer ",
men allt hänger nämligen ihop.
Det enda jag gjort sedan jag började med detta är att utesluta kristendomen
och följt stenarnas placeringar och positioner runt om i landet.
samt miljöerna,fynden,byggnaderna,gravhällarna alltså rubbet.
Jag har även "ritat" av stenar,observerat dom gamla gravfältens stenar
i sol och neduppgång ,i alla väderlekar,bla,
Och jag läser en hel del men det jag även gör är att utgå ifrån det jag ser
och inte bara ifrån ett ställe utan så många som möjligt.
Det är då man börjar inse saker och ting .
Det är då som det blir en hel del "memvafanärdetta"
Det är då man köper kompass,måttstock och börjar räkna själv.
Det är då som den skrivna dagens Nordiska historia börjar att fallera då
man ser att det har varit något annat här uppe.
Man har alltså delat upp våran historia i Stenåldern,Bronsåldern,Järnåldern
för att "kategorisera" in olika fynd och  platser i olika epoker.
Men då det hela tiden görs nya fynd samt att fler och fler som jag ger sig ut
för att se platserna själva så kan man räkna ihop ett och annat.
Man har daterat allt till Före och Efter Kristus och inte ens tänkt på att
vi haft en annan tidräkning här i Norden.
Det har vi våra stensättningars noggranna utplaceringar att tacka för.
Därav kan vi idag tom räkna ut när,hur och i vilket syfte dom står där dom står.
Det är inget kristet påfund.
Men jag har som sagt ett" öppet sinne" så jag är öppen för alla åsikter
och förslag angående "historiska perspektiv"
Det finns inga genvägar.
Man kan inte utesluta detta enorma arv vi har från våra forna förfäder .

Så min slutsats så här långt är
Stensättningarnas positioner i sk "Skepsättningar,tingplatser,
dommaringar" är nogranna uträknade  tidsepoker.
Kyrkorna runt om i landet har funnits långt innan kristendomen
kom in och tog över då vi ser denna massiva "ombyggnation" och
"rappning".
Runstenarna är ett "påfynd" i den på 15-1600 talets antikviariska
"utredning" av landet då man ville "finnadennorsiskahistorienanpassad
såklarttillriketsmaktochära"
Men att hela tiden rista och hugga fel i olika a och ljudbeteckningar..
Ni hör väl själva hur idiotiskt det låter..
Samt detta eviga tjatande om trollrunor..
Det enda jag kan komma på i förståelde för dagens runologer är att
det Nordiska folket har alltså kunnat trolla?.
Vilket jag  isånna fall också borde bemästra då jag är en
 "hårdbalkad renodlad Nordbo."
Idag kan man tom ta ett dna test för att se hur långt ner man kan komma
i stamträdet..
Jag tittar inte bara på runstenar i Uppland ristade av "Öpir" utan alla
runstenar i hela norden,vart dom är,hur dom står,osv..
Sen skriver jag av alla tex,Iarlabanken..suck..
Jag ska ge er den riktiga Nordiska Historien  ,den som handlar om
dom som var här innan.den som handlar om en enorm kunskap i
matematik och astronomi.
Den som dagens historiker inte förstår eller vill förstå.
Jag har inte heller förstått riktigt men jag försöker.
Och det gör jag med hjälp av observation och dokumentation
av stenen.