fredag 4 mars 2016

Under putsen


När det kommer till historien om våra forna förfäder så utesluter jag ingenting.
Jag stötte på en historiker i min" kyrka" varpå han börja citera mig på 
latin ,varpå jag citerade tillbaka..Jag är påläst ska ni veta.
Han förklarade att timglaset bakom predikstolen bestod i en snidad änglalik skulptur.
Då gick jag upp i predikstolen och förklarade tillbaka att det var en döskalle.
- Här uppe har jag aldrig varit fick jag svar tillbaka..
Som jag sa så utesluter jag ingenting om jag så måste vända upp och ner på hela landet..
Här har vi ena sidan på Angarns "kyrka" Då man ser den dåliga rappningen samt
var det är brännt när man använder olika ljusättningar som jag gör så¨..
Är det bara att fatta pennan och börja..
Jag vill se och jag vill veta..


Som jag säger så har kyrkorna funnits längre än kristendomen.
Det som idag är "dokumenterat" från tidigt 1200 tal osv är då dom tog över.
Ni får inga källor av mig utan får ta och läsa på själva.
Men ett tips är att börja med församlingsböckerna,domarböcker,inventarium böcker
och inte bara på ett ställe..Samt åka ut och titta själv.Då kommer ni förstå och fatta..




Sedan några timmar senare med min lilla metod prick för prick
och streck för strec.Och nu när jag har rätt och är mina forna förfäder på spåren
så finns det ingen återvändå.Och jag kommer heller inte hålla tyst om detta..
Om jag så hamnar på bokhyllan brevid det som idag tolkas som "fantasiproffersorer" 
så har jag iallafall gjort mitt..
Jag ska lära er och visa er vare sig ni vill eller inte..

"When old patterns are broken new ones merge"