onsdag 23 mars 2016

Mina små upptäckter jag kommit fram till är pga att jag inte
utesluter något.Det är svårt att följa med i mina svängar då
ena dagen kan dedikeras åt Hogenskild Bielke och andra dagen
hur man framställer färg ur olika växter osv,
Så jag ska försöka att vara tydligare .
Tex nu så läser jag om alla sk frälseätter i Uppland och deras
vapensköldar
(dom som är oerhört intressanta är Eka,Bielke,kolhammarätten
Bölja,Stensta och Lännaätten,KannaLossaätten,Finstaätten,
Natt och dag (Otto Natt och Dags brevväxling med Johan
August Hazelius är fantastiskt ,vilket språk)
osv..
Sen skriver jag ut alla vapensköldar ,var dom finns i vilka
trakter så skriver jag ner dom som var allierade osv.
Trots dagens historiska wikipedialäsning.

Det jag finner lustigt är att vi i Norden haft barbarer och hedningar
sedan riddare, och frälseätter,sedan Biskopar och präster
och adelsmän.
Alla dessa vapensköldar från franska Tyska (hamnar alltid i Lubeck)
som hänger så prydligt..
Sen slår jag upp namnen varav man idag kan se vilket som är sk
fornnordiskt och var det härstammar ifrån..
Varför ska en biskop en sk "guds man" ha en vapensköld fär?
Man börjar tänka i andra banor när man börjar se det "storahela" så
att säga.

Nu läser jag tex en bok som heter Slott och Herresäten i Sverige
Andra bandet Norrby-Österby Då blir det ännu mer tydligare och
klarare vart dom bott osv..

Sen på det hela så har jag årtal,kalendrar,krig,"vemsomgjordevad"
Pestens framfart i Norden..osv..

Nu hittade jag på bibblan en kanonbok som heter
Latin för släktforskare..Av Urban Sikeborg
Om den "latiniserade" svenskan
Jag håller precis på med bokstaven D..typ..

Sen så kategoriserar jag alla fynd  som grävts upp med ort
inklusive Runstenar,även dom som inte kom med i
Upplands Runinskrifter..

osv..