måndag 7 mars 2016

Skogsruds Stenlära


Mina metoder om att få fram det som var innan det vart dolt,sprängt
glömt,gömt,inknackat och felknackat av vad det nu är idag betsår i
bla detta.Skrivarna idag är så pass bra att du göra så här som jag 
gjort på dessa bilder.
Denna bild föreställer alltså en gravhäll som idag finns att beskåda på 
historiska museumet i Stockholm.Den är ifrån Alavastra kloster,
den är ganska fräsch i sin ålderdom därav var det lättare för mig att hitta
linjerna och orginalet då dom som knackat sönder den hållt sig längst
kanterna med felknackad latin..(Dom tröttnade nog att knacka klart)
Bilden har jag fört in i mitt ritprogram samt ändrat ljusättningar ,samt
varit på plats och "stenstirrat".Läst på historien och ursprunget
om stenen ,vad det är för sten .osv..
Sen börjar jag fylla i stenens linjer i mitt ritprogram och sedan åker jag
till bibblan och skriver ut..
Den här ska historiska museumet chefen få av mig när jag är klar.
Kanske han blir så glad att jag får titta i Vallentuna kalendariet..



Den här stenen står som sagt i en buske mellan kyrkan och gamla bogårdsmuren
i Norrsunda..Prickarna ville jag få till nån slags markörer för att lättare
hitta dom olika lagren medans jag håller på..Då jag sett samma konstruktion 
på andra stenar.
Det här är ca 8 timmars ifyllande jag sysslat med..



Sedan har jag även olika lager eftersom jag ritar av exakt allt.
Över och under ,runt och i..Sen när man skriver ut
så har jag sett att det är vita uteslutande linjer som jag verkar
ha missat, alltså ritar jag i dom med en annan färg..
Då mina vänner..Då börjar det hända grejer..


Igår läste jag om Uroxen som fanns för x-antal år sedan.
Fatta och stå mitt emot en 1,8 meter stor ko.
Och sådana har våra forna förfäder jagat då fynd från bla
Kalmar slotts fornavdelning förvarar bla sånna horn..
Den vänstra avritningen är något som jag absolut
inte ville eller trodde var något då den finns på en oerhört
otippad plats och ställe.Men jag kan inte utesluta den eftersom
jag fått fram något.Den andra bilden är baksidan på en sk
gravsten i Uppsala-Näs..
Tid för dessa har väl tagit ca 13 timmar..