tisdag 1 mars 2016

Västeråker kyrka


När jag endå var i Dalby så fortsatte jag till Västeråker
var bara 4 km..Det gjorde jag rätt i..


Vilken enorm liten pärla och fröjd denna kyrka var..
nr 114 i min kyrkordning..Har inte läst något om den vilket jag nu ska göra.
Ska skriva mina egna anteckningar först..
Vart lite förvånad över att von Essen klanen håller till här..


U 846
Stenens ursprungliga plats är inte känd (som vanligt)
På 1600 talet låg den som tröskelsten..
Ornamentiken är säregen,möjligen har stenen från början inte
varit avsedd att resas utan att legat ner.


U847

Stenens ursprung är igen inte känt.Men har som vanligt 
legat som tröskelsten på 1600.
Då stenens övre del varit täckt av dörrinfattningen 
och därför i gott skikt..


Jojo...skurkar..


Efter att nu ha besökt ca 400 runstenar runt om i landet så
blir iallafall jag väldigt förvånad över att ingen
överhuvudtaget har utgått ifrån att det är helt åt helvete fel
med dagens runologi.Jag tror inte dom varit utanför kontoret..alls.
Dom som skriver våra historieböcker om våra forna förfäder..
För om dom skulle det..åkt runt som jag gör..Då skulle dom lixom jag
har fått nu en helt annan uppfattning om våra stenars  och fornfäders historia.

Det som står skrivet på Latin är inget annat än ren rappakalja.
Man har översatt det efter deras religion.
Deras ideologi och deras utövande av makt över de stackars Nordiska folken.
Vi vet att Norden varit befolkat i flera 1000 år..För inte fan har det stått tomt och öde
tills kristendomen kom in?..Nä precis..Så återigen..
Kristendomen har ingenting med Den Nordiska historien att göra förutom
deras förstörelse och förödelse..Tänk på det..
Sen kan vi diskutera..