fredag 29 april 2016

Westminister Abbey


Westminister Abbey
20 pund i entre tog dom oxå..fy fan..
Självklart fick man inte fota heller..
Det finns ju anledning för det så att säga..
Men men..Jag har mitt lilla anteckningsblock för 
"intressanta observationer".
Denna sk "kyrka"katedral" var vidrig rent utsagt.
Den består i så många ombyggnationer i ett sammesurium 
av ihopsatta stenar
och monument för "ärade" kungar och andra överheter..


Här har man fraktat sten från olika delar
,(säkerligen en hel del medeltida hus som fått du under 
för detta bygge bla)
det är ganska lätt att se då denna katedral har så
 överväldigande mycket,
lite som Albert och Victoria hall..
Alla stilar i en och samma byggnad.


Jag har varit i en hel del katedraler nu.
Av anledningen till stenen,ingenting annat.
Och för att större delen av våra sk kyrkor här i Uppland och
Sverige delar större delen av Europas felknackning i latin på stenarna.
Ni ser tex - åhh så fint..vilken fantastisk katedral..
Jag ser-Omknackat,felplacerat,ombyggt,ommålat..osv



Ena sidan av innergården..

Det som fångade mitt öga speciellt på detta ställe var i det som 
idag kallas 
Shrine of  St:Edward the confessor
Dom pryddes av stora svarta gravstensblock ,,runt ett kor,
Edward den 2dra,Henry den 3 osv..
Den stenen  var mörk,knappast granit,jag vette fan.
Men dom var enorma.
Sen skriver jag även upp den sk "uppställningen" av 
datum som finns på stenar
tex på en marmorpjäs
Objit 17o lunij AD 1728
Objit 4o non feb Ano selitis 1618
Objit illa VII de Aprilis AD MDCLXXVIII
1186 Hugh of Avalon
 osv..

Det här är ifrån "The Chapter House" har jag för mig.
En stor pelare i mitten sedan gotiska valvbågar med målningar
i denna klass runt om..
Vet ni hur litet det här är..
Englands så äldsta dörr ligger i anslutning till detta rum..


Så här alltså..
Det var så packat med gravstenar och monument överallt,
Johannes Doighteys? sten ritade jag av hela..
det var svart sten stod något i stil med
 (Det var så många olika typsnitt inknackat)
Hujus Ecclesia
Prae bendarius
objit
XX:V decem
MDCLXXII 
AEr:5 LXXV 

(mitt emot Henry den V monument på golvet)

I Nån drottning från Scottland fanns även en liten Trisquel på ett av sköldvapnerna
men den bestod i 2 händer och en fot..
Många stenar vars vapensköldar blivit bortslipade..



Här uppe i Norden,har dom flesta "kyrkorna" blivit ombyggda och
"överrappade",stenarna har blivit omknackade osv..
Kyrkans försäljning av gamla gravstenar är ingen nyhet..
Det gör dom ännu idag..
När jag skulle åka och lämna blommor på min farmorsmammas grav i Eds 
så var den borta,det stod en annan sten där nu..