söndag 17 april 2016

Sten Studier


Då man börjar som jag att inse saker och ting,
men inte riktigt vet hur man ska få fram det.
Därav min "ritapåsten" teknik.

En av dom "Nordiska forna ornamentaliska stiler" som jag hittat
är dom 4 djuren som biter i något.
Dom finns även på en del "dopfunt" som inte är sönder knackade..
Jag har hittat ..ett vildsvin? som biter ihjäl någon runt om här i Uppland.
Kan vara ett lejon..Min "tecknarförmåga "sträcker sig ungefär i samma stil
som Martin Aschaneus ,men i respekt för mina forna förfäders fantastiska
"dokumentation" i stenarna så gör jag så gott jag kan.
För jag vill verkligen se och veta.
Och det är inte så lätt som ni tror detta.
Man börjar med en linje och försöker hålla den.
Sen zomar man in,tittar,funderar,ritar,hittar en gubbe eller ett
djur varpå man byter färg och  ritar i den...osv..

Detta sträcker sig mer än dagens runologers förståndsförmåga.
Den enkla vägen..
"Ristat och Kristat".Av "Iarlabanken "eller" öpir".
Tur att ni har mig då..
För jag ska ta reda på vad fan det är..
Och det gör man så här..
Prova själv..