lördag 16 april 2016

Pergament,Folios,Scripts


Dom Norska gamla böckerna har inspekterats idag..
Dom ligger ju oss ganska nära till hands angående den nordiska
historien..inte sant?



Sen med min teknik jag kommit på angående att få fram 
"detsomärövermålatbortskrapatavgirigapräster" så går det 
förvånadsvärt bra att få fram orginalet.
Nu har jag läst på allt som finns om pappertillverkning.
Jag är inte ett dugg intresserad av historietolkningar kring
osammanhängande rappakalja.Utan jag vill se vad ni gjort..
Och jag kan det nu..
Tror du på fullaste allvar att man bara halvkladdat ett S så här??
Titta på pappret,Det är olika kontraster som man kan se efter pennan,
man kan även se spår där det varit "förtjockningariformavtex gesso"..


Titta noga,Titta noga på detaljerna.
Vet ni hur litet det är??
Tänk om hela pappret skulle vara så..
Knappast något för giriga präster att ägna sig åt..


Det måste ha varit en rejäl inspirationstorka här i Norden då allt 
som skrevs och finns att beskåda idag  av "medeltida" inslag 
är evangelium,gudomliga böner,
helgon osv..


Här I Uppland finns det en hel del träskulpturer föreställande
en kung som trampar på "en lustig figur".
Läste en bok på Riksarkivet som hette st:Olof kulten..
Kom igen nu kan ni inte bättre än så`?



Varför inte använda dagens teknik till något vettigt ..
Det var ju nån dåre som "laserfotade/röntgenfoto/ljus/"
Mona Lisa i över 3000 bilder,
varpå han kom fram till att den bestod i 3 olika
 målningar överlappade..
Suck

Man kan vända på pappret upp och ner oxå..
Sen kan du även se på papper som är felsatta 
eftersom hålen är på andra sidan..osv..
Den här ska jag roa mig med ikväll..


Dom här foliosarna var så stora och tunga så jag fotade 
av detta med min Ipad..Men det blev förvånandsvärt 
tillräckligt bra för att jag ska hitta linjerna...
Om du säger att jag har fel angående detta ,så gör
som jag först. "I dare you"
Det är lätt att säga saker man inte vet någonting om.
Och skita i det man inte förstår..
Ta denna bild,för in den i PS,börja rita av varenda rispa,prick,kontrast.
Jag ska oxå göra det med denna så kan vi jämnföra sedan.