lördag 30 april 2016

Stenstudier Gällsta,Vallentuna


Jag letade efter Sursta stenarna varpå jag åkte in nånstans och 
hamnade längst med Gällsta..Det var en mindre upplevelse.
Här har jag aldrig varit..Stora stenar..Det gillar jag..
Detta är en av 4 längst med vägen..
Enligt Upplands Runinskrifter ska detta vara nr U 229 
Som sagt den här rackaren är stor..


Och vad skådar mitt vänsteröga på andra sidan..
Längst med bilvägen oxå...


Den här..
Den är inte med i Upplands runinskrifter ..
Märkligt .....knappast.
En stor jäkla sten ,hela området är så utmärkande i "fornnordisk anda".
Och det behöver du inte en bok till för att se..


Baksidan .
Strecket på bilden är för att ni ska se vad U 229 står...
Den här stenen är klassad som bautasten 443:2


Baksidan från andra sidan..
Runsten U229 står alltså på åkern..
Anmärkningsbart att stenarna är lika stora..
Det  är så här  i HELA UPPLAND..
Men det är därför ni kommit hit.Och jag ska visa er.
Och lära er..En gång för alla nu..


Om hela Uppland består i alla dessa enorma gravfält,
det kan ni se med fornfyndsappen,då borde väl varenda sten
vara en gravsten..För stenar finns det gott om..
Det är inte bara kristendomens ägo även om dom snott dom
"fina stenarna" till fördel för att tjäna pengar på dom.
Hur som helst..
Den här kan ni föra in i  PS eller Art Rage..
Börja med dom stora kontrasterna,och glöm inte att
en prick är en prick,prova att ha ett lager där du bara fyller i 
alla prickar,sedan kan du ta en stjärnkarta och lägga på dina
prickar."för nöjets skull"..


Här kan ni se min avritning.
Jag har använt min wacom ritplatta.
Ca 2 timmar hitills har jag hållt på.
Lite ovan med ritplattan då pekfingervalsen på
ipaden funkar bättre för mig.


Och här ser ni med bilden på..
Och så här mina vänner, så  här fyller man i en 
runsten.Dagens teknik...