torsdag 21 april 2016

Dom som inte kom med i Upplands Runinskrifter


Det här är en bland dom största stenarna jag sett..


Tror du det här är en sten ifrån 1800 ??
"Nutida rest sten..."
Kyrkan tjänar stora pengar på "gravvårdar och stenar.
Allt i den goda tron .Givetvis vad annars.
Hur många ggr tror du denna har återbrukats?



Jag ska lära er, en gång för alla
vad som pågått i det här landet..
Och då kan jag inte "förbise" som det så fint heter,
kristendomens och kyrkans härjande bland
våra gamla stenmonument som dom stulit och sålt.
Jag kan tyvärr inteförbi se det..Som ni..


Jag tittar på hur stenen ser ut,hur många lager den är
knackad i,olika kontraster,hur den är "huggen",
hur linjerna går,sen kan man faktiskt se på stenen hur "gammal "
den är,sen för jag in den i Ps och börjar "fyllai" streck för streck
prick för prick..Då får jag även fram hur hårt den blivit använd oxå..
Den här stenen ser jag 3 olika lager..




Jag är ganska trött på detta nu.
Men jag kan inte sluta när jag ser denna oförståelse
och okunskap i Nordens dunkla historia om våra
forna förfäder då vi har dessa enorma "förbisedda" stenar.
Bara för dom står på en "kyrkogård".
Vilket dom flesta sk "runstenar" oxå gör..