onsdag 6 april 2016

Codex,Folios,Brev,Sigill..etc


Jag tog beslag på Stockholms Universitets
 kopieringlåda idag.
Då jag hittade en hel del..


Biskop Absalons gåvobrev från 1170 tex..


Kung Johan den 3djes brev till Grevinnan Märta Sture
född Leionhufvud



Jag blir alltid lite "nördig" när jag ser något
som Olof Rudbeck skrivit.
Den störste av dom allihopa..


Ur verket
Medeltida Sigill av Hildebrant
Han bara ögla igenom den lite snabbt.
Men den ska jag verkligen gå igenom sida för sida..


Man kan komma förvånandsvärt ganska långt ner i
dom gamla bevarade pergamenten, dock på latin vilket
jag finner det hela förbryllande då man vid samma tidpunkt även
skrev med sk runor..



Och alla dessa codex..
Jag är nu ganska insnöad i 
alltså
Codex Upsalensis

Codex Passionaris som tydligen ska ha
samma innehåll som Codex Upsalaensis
Med dom Nordiska helgonen som sedan
vart överstryckta och omskrivna till latinska helgon..