fredag 29 april 2016

Runsten i ny dager


Nu ska jag visa och lära er om sånt som idag "förbises" pga 
omöjliga rekonstruktioner av runstenar och runstensfragment.

Denna teknik jag kommit på och använder mig av skadar
inte stenen alls som ni gör idag med eran falu rödfärg.
Den här står på ett av Upplands största sk gravfält,bilvägen går rakt igenom.
Här är jag dagligen..typ..Så när ni ser någon "färgglad tomte" i skogsdungen så är det jag.
Hur som helst..


Jag har inte ritat på denna stenen,försökt fylla i den eller något.
Däremot har jag suttit här och funderat samt svurit en hel del i  hur jag ska få fram det.
Okej jag sågade ner ett mindre lönnträd som stod i vägen då..
Det ni här ser är alltså en "ålderdomlig" sten ,våra forna förfäder har vad jag anser
lagt på någon slags "puts" och därefter målat den i färger som idag är borta.
Sen kan man se om stenen är bränd vilket många runstenar är,då vet man att den
har användts oxå i nåt syfte..oftast bortsprängning..
Men här har jag fört in bilden på stenen i mitt ritprogram Art Rage till Ipaden.
Och börja "fyllai" dom stora linjerna.


Här har jag enbart för eran skull även gett mig på sk
"fritolkning" och använt mig av färger för att ni ska se bättre..
Det ska alltså föreställa om jag inte är helt ute och cyklar ,en gubbe som
sitter på en häst? och han har något där bak,
tecknerna har han skrivit längst med sidorna för att inte störa bilden..


Sen tar jag bort fotot och ser om jag fått fram något.
Detta är ca 4 olika lager ,jag l överlappat,och 16 timmars ifyllande.
Sen när det kommer till våra forna förfäders stenknackning så är det
som faller mig i likhet närmast dom Nordiska stenarna påfallande
lika (och jag har letat ska ni veta) det assyriska tidiga rikets
krumelurer och figurer och tecken..

Kom igen utmana mig..