torsdag 28 april 2016

Stonehenge stenstudie


Här finns det många "medeltida" inknackningar..




Ärligt talat nu..



Dom har alltså kånkat ,dragit och släpat upp dessa enorma stenar
så här??
Är det det bästa ni kan komma på??


I våras kontaktade jag några sk "runologer" angående deras feltolkande
om våra forna förfäders stenknackande .
Tillbaks fick jag svaret.
-Vad har du för utbildning,erfarenhet och kunskap angående det du skriver..

haha jaa du lilla vän..
Vad har du gjort,vad har du varit,har du ritat av en runsten tänkte jag 
skriva tillbaka men..Har du läst Olof Rudbecks verk?,Johan Peringskiölds
om vi nu ska "namedroppa.."
En del människor är inte värda ansträgningen.
Och jag vill inte bli störd nu när jag kommit så långt.
Det hade däremot varit kul att diskutera med någon som är ute på "fältet"
som jag är ..Angående erfarenhet och kunskap..

Att jag varit överallt hade tydligen inte med saken att göra,
att jag ritat av varenda sten Uppland var ovesentligt då dom har
fina teckningar från 1600 talet att studera.
Att jag varit i snart 150 kyrkor och synat,fotat,varenda gravhäll,stenknackning
har ju ingenting med "runstenar " att göra..
En godkänd runristning ska vara felstavad,felknackad,felhuggen helst
med "orden" "ristat" och "kristat"..
Då går det sannorliken lättare att tolka det eftersom våra forna förfäder
inte visste bättre än att hugga fel..I en sten..
Bra där RAÄ och Sveriges Runologer..Bra där..