lördag 9 april 2016

Odensala


Tog min lilla runda idag som består i.
Lunda
,Husby-Ärlignshundra,
Odensala (och dom söndervittrade
stensättningarna en bit ifrån)
Sedan Harg och Lunda igen..

Idag var Odensala öppet så jag tog mig en
sväng runt som vanligt.
Man lär sig alltid något nytt..


Jag har en bok som heter
Sjärnvalv i det medeltida Sverige
 av  Ann-Mari Karlsson..
Kan jag verkligen rekomendera..


Jag har även läst om eran käre Albertus Piktor.
Och inte nog med det jag har även
slagit upp varenda målning samt kategoriserat in dom.
Och jag har sett den "fattigas Bibel"..
Jag kan räkna ut ett och annat oxå..

Vad fan ska det här föreställa då??
Slå upp det sen kan vi diskutera..


En fastklistrad heltäckningsmatta över en massa
knackade gravhällar i röd granit..
Inget märkvärdigt..
Endå ingen som kan läsa eller tyda dom ..


jaha ?
Ska vi föra in den här i Art Rage innan nån runolog
får för sig att kladda falurödfärg på den i nån osammanhängande
slinga..Antagligen har dom inte ens orkat därav den bara står
så här..



Odensala här finns det mycket..


Då det kommer till kunskap och lärdom i tex 
Stenknackningens utformande genom tiderna så 
har jag varken kunskap eller
verktyg  eller lärdom i hur dom gjorde.
Varför dom valde den stenen,hur dom bestämde sig för
mönstrer osv.. Däremot har jag Photoshop och Art Rage s
om jag  bemästrar skapligt i pekfingervalsen samt pennan 
till min ritplatta ganska väl.
Jag följer efter linjernas storlek,fördjupningar på stenen.
Sen tar jag även nån gammal gravsten helst med latinsk
inknackning då jag lär mig att se och förstå  hur jag ska 
fylla i..Så att säga..
Smart eller hur?