onsdag 11 januari 2017

When old patterns are broken new emerge

Just nu är jag insnöad i en del grejer
Knutby kyrka bla och målningarna som pryder väggarna.
Rasbokil kyrka
Listlena igen,
Albrekt av Meckelburgs resvägar i Sverige

Alla Dominikanter orden kyrkor i Uppland och Sverige
Alla Cictersiensorder kloster i Uppland och Sverige
(jag mappar upp dom på en tom karta av Uppland )

Alla små romanska kyrkor med  absid i Uppland,(kollar även Tyskland)
(som även efter nya utgrävningar har konstaterats att det funnits som
man inte vetat om tidigare ,typ Eds bla)

Altarskåpen i Upplands helgon och deras attribut
(sen jämför jag skåp efter skåp, jag är en liten kalendernörd)

Alla valv i Uppländska kyrkorna efter Sturelvalv,Edsbrovalv,
kimonovalv,kryss och ribbvalv,gubbvalv osv.
(ritar även av dom valv som märkligt nog inte har nån
 fackmässig benämning tex Vaksala)
Sen drar jag linjer utöver dom som har samma byggnadstil.

Jakob Ulvsson (örnfot) revirmarkeringar i kyrkorna,
(och diverse alianser som inte går ihop någonstans om man nu
tittar på väggmålningarna,dom vapensköldarna som finns i kyrkorna,
samt gravhällarna )

Alla gamla boplatser mappar jag upp på en tom Upplandskarta
i det som kallas yngre,äldre järnåldern,stenåldern bronsålden
mestadels runt Hammarby,Fresta och Eds och Vallentuna.
Samt vad för fynd som gjorts på platserna som dokumenterats.

Runsa Alla höjder som ligger i samspel med "runsa fornborg)
Skeppsättningen i Runsa har jag hållit på med ett bra tag nu
letar andra skeppsättningar i Sverige och drar linjer,kollar avstånd
osv. Samt är inne i skogarna runt Hammarby,Eds en hel del,
kollar stensträngar,bergen osv.
Urmula ska inspekteras mera i vår.

Treuddarna som mestadels finns på Uppländska gravfält
(dom är helt magnifika jag älskar dom,i Markim där jag bor
finns en hel del i och runt åkerholmarna mot den gamla
Vallentunavägen, det här är inte småstenar utan stora stora stenar
vi snackar om nu)

Schablonerna har jag även  sorterat i dom kyrkor jag beskådat
och kollar nu på nätet var dom mer kan befinna sig.
Även Västergötland,Skåne osv..

Överlövsta Kyka
(kolla in denna och området runt)