söndag 8 januari 2017

Albertus Pictor Studier Täby


Täby kyrka.
Det jag undrar över är lite hur Pictors måleriteknik fungerade.
Har han först tryckt på shabloner för att sedan måla dit motivet?
Villket på denna bild syns ganska tydligt vad jag menar med den 
frågan.
Sedan ser du även att det ligger and linjer bakom.
Och dom linjerna är knappast
"stödlinjer" för motivet..
Vi ska titta lite närmare..Shall we??
Ja det gör vi..

Avritning endast av shabloneringen.


Avritning endast av "motivet"
Här ser man ganska klart och tydligt att detta är en sk" felkomponerad
övermålning" som jag kallar det.
Enklaste manipuleringen av "medeltida kyrkmålningar" 
är att rita en rund ring runt huvudet och beskriva det som
 "marias kröning" eller "jesus korsfästelse".
Sen ser ni inte mer än så.. Men det gör jag..
Vi fortsätter..


min avritning av shabloner och motivet som ska föreställa
en del av "Marias begravning" alltså..


Min avritning av bara shabloner och dom underliggande strecken.


Avritning av alla streck,prickar osv..

Det jag vill komma fram till är alltså att här har man inte planerat 
någonting över hur motivet skall framstå eller vara.
Man har bara målat på detta utan kunskap av färg,komposition
osv.
Och då man gjort en dålig övermålning ,förmodligen med
nån vitblaskig tempera så har hela projektet fallerat då färgen under
lyser över de felkomponerade målningarna.

Samma shabloner har även Solna kyrka..