torsdag 5 januari 2017

Eds Stenstudier


När jag sitter och ritar av en sten som jag gör så förväntar jag mig
aldrig något annat än att det är något på stenen som jag
 "valt "(snarare stenen som valt mig) ,
jag följer en linje,hittar en annan,börjar med ett nytt lager,
det är inte förrän efter  några timmar som
jag kan börja "se" vad det är då jag ritat av hela stenen på millimetern.
Och det som är så märkligt med detta är att jag får fram något.
Den här är alltså min avritning från en bergsknall i Eds socken.
Jag hamnade på detta ställe av en slump då jag skulle till ett annat.
Stenen är inte ristad eller kristad tyvärr.
Det här är frågan om något annat,jag antar att detta var sättet att markera vem som 
ägde platsen,jag tippar starkt på att detta ställe jag varit på tillhör Runbysläkten/ätten.
Det är en tjur i vänstra hörnet med ett sköldvapen nedanför munnen,
det röda verkar vara något slags djur liknande dom på en del dopfuntar som jag sett som inte är sönderknackade.
Sen är det en massa gubbar vi får se vad det blir när jag är klar.