måndag 2 januari 2017

Strängnäs


Strängnäs är en fantastisk liten stad som verkligen  har kvar den
medeltida andan.Att ströva omkring  här bland kvarterna och dom gamla
stenhusen var ett enormt nöje  jag sysslade med förra sommaren.



Här sugs man verkligen in i historien.
Jag brukar alltid läsa på platserna innan jag åker till dom.
Men oftast när jag kommer dit jag ska hamnar jag alltid åt något
annat håll.Besöket i Strängnäs var framför allt domkyrkan och
biskopsgravarna jag har en svag liten böjelse för dessa skurkars
förstörelse i Uppland.


Strängnäs domkyrka har utan tvekan varit en medeltida borgfästning.
Tom reglarna satt kvar i valven ,trots alla ombyggnationer.
Ett tips är att googla på medeltida borgar och hur man byggde sådana.
Det här är ingen domkyrka.Nu är det det, men innan var det något helt annat.


På en del kyrkor ser man sådana här "rundlar"
Gamla Uppsala tex har som 2 vapensköldar nu
igenmurade naturligtvis men även Enköpings-näs och
baksida på Svinngarn har den strukturen.


Sen om man börjar titta på byggnadskonstruktionen och dessa
små  missade detaljer här och var.
Speciellt alla dessa runstenar som tryckts in som dekor.
Tror du man bygger en domkyrka på det här sättet?


Det här är så dumt.
Här har man inte ens kunnat stava rätt.
Massiva järndörrar..Hallå?



Jag ser sådant som ingen annan lägger märke till.
Därav blir historien om Uppland något helt annat än
biskoparnas maniska frälsning av det stackars Uppländska folket.
Fanns det verkligen ingenting annat här i Uppland innan kristendomen
kom in och började bygga kyrkor överallt?


Alla dessa avlatsbrev som utdelades
till dom som skänkte gåvor och pengar till kyrkan.
Det menas med att om du gav stora pengar till kyrkan så fick du
"syndernas förlåtelse" i form av ett pråligt brev som biskopen skrev 
att du var "förlåten" Oavsett vad du hade gjort för dåd.


En gravsten som stack ut lite från de andra stenarna.
Den står i samma gång som biskoparnas upp och imurade stenar.




Runstenar intresserar mig inte längre.
Kyrkornas medeltida gravstenar innehåller mer grammatiska
felknackningar och förvirrande innehåll än runstenarnas..
Visserligen på latin.
Man har gått från runor rakt av till latin med andra ord.
Vad är det för utverkling?
Sen om du kollar på gravstenarna i kyrkorna hur stora dom är
vi snackar flera ton.Speciellt dom ute på vischan.
Klart man börjar undra vad som pågått i landet..
Inte sant?


The eyes are useless
when the mind is blind


Google tips
Horg dvs gamla hedniska stengrunder