onsdag 18 januari 2017

Hemsta hällen hällristningar studier


Hemsta hällen i Enköping fick mig att inse vad dagens 
historiker inte kan eller gör.
Då jag var här förra året ,det första jag såg var
 karlavagnens placering i skålgroparna.
Hur kan man ha missat det?
Har man först alltså knackat dessa gropar 
för att mala korn i?,eller offra åt älvorna?
Seriöst...tror ni verkligen på detta??

Vi ska titta lite närmare på detta..


Det här är ett påkommande tema på bergsknallarna som "förbisetts".
Därav vart det lättare när jag ritar av det så här för att se hur han som
gjort detta innan den falu rödfärgen tänkte och 
syftet varför han knackade in detta.

avritning av groparnas position på bergshällen

Har han bara knackat detta "hursomhelst"
krigskepp mitt ute på en åker i Enköping med
diverse fotsulor,konstiga djur och annat??


Dessa sk skepp har specifika antal streck 
vad tror du dom betyder?
Ska vi prata skeppslag nu ?
Det märkliga med dessa skepp är att dom stämmer in 
på pricken med olika tidsepokskalendrar..
18 års perioder,kvartalindelning av året,venus omloppsbana..osv



Jag vill veta vad det är.
Det finns ingen som helst logik i att sitta och knacka in "skepp"
eller gropar då detta måste tagit ett bra tag att få till.
Om det är fint väder idag så är det totalt omöjligt att förutspå att det ska
vara fint denna dag om ett år.
Men om du observerar stjärnhimlen så kan du fastställa precis på 
pricken vilken tidsepok du har att göra med.