måndag 23 januari 2017

Förbisedda Hällristningar i Vallentuna




Ni kan inte följa mig längre..
Tyvärr.
Det jag vet och får lära mig är något jag själv 
försöker komma i underfund med vad det är.
men jag tänker inte blunda eller förneka det bara för att det
inte passar in i eran "väletablerade historia om Norden"
Alla dessa ställen jag åker till och hamnar på leder mig
åt en annan historia och åt ett annat håll än eran
asatro och kristendom.
Och jag har verkligen gått efter era ramar och regler.
Jag har även gått så långt i detta att jag 
åkt specifikt efter Martin Aschaneus anteckningar och 
det han observerade på platserna,jag har åkt efter Johannes Bureus
och läst alla hans böcker,Rickard Dybecks reseskildringar åker jag efter nu,
Johan Peringskiöld,Pa-Säve..etc
Samt den störste av oss allihopa Olof Rudbeck.
Om ni hade läst hans verk om Uppland .....
Det jag även gör är att rita av runstenarna på ett sådant sätt
utan att försöka "hitta på" eller "försöka tolka"  utan att få er
att se denna förnedring och idioti om att 
"runristarna" knackat fel,huggit fel eller vad det nu ska tolkas som.

Seriöst
INTE EN ENDA RUNSTEN I HELA UPPLAND ÄR
FELRISTAD,FELHUGGEN ELLER FELSTAVAD.
INTE EN ENDA.
Och alla är kristna.

Kan du ge mig en enda runsten i Uppland eller Sverige 
som inte är felstavad,felristad eller felhuggen så
ska jag personligen återinträda i svenska kyrkan 
som en god hjärntvättad hedning.