måndag 30 januari 2017

Angarn Stenstudier


På andra sidan vägen om Angarn kyrka har inspekterats lite.
Hela Angarn för övrigt är verkligen utav
"hednisk bruk och miljö" sådant lär man sig att se efter några 100
skogsdungar.


Och jag har betat av en hel del nu,så därför kan jag även "koppla ihop".
bergsknallar,stenar,natur,miljö osv till andra ställen varpå
det hela inte blir särskilt "Mystiskt" eller oförståerligt..


Då dom som bott här varit av "hednisk härstammning"
"vad det nu kan menas" så kan det vara svårt för er att förstå eller
fatta att dom inte "brukade runor" eller "knackade runstenar" då det
är ett senare påhitt.
Men då bergsväggen här är så spikrak så utgår jag ifrån att detta varit
en "hednisk klottervägg"..



Sen så går jag igång på det här .
Du ser bara en sten och ingenting mer.
Men den ligger uppe på höjden bland andra stora stenar..
-jaha säger du sen då?
-Jo det ska jag tala om,den här stenen är "bearbetad"
oavsett om han borrat i stenen och kluvit den så finner 
jag det oerhört konstigt hur han som gjorde detta sedan
 hade tänkt sig.
Det här är en stor sten med väl "borrade" hugg i kanterna 
med jämna mellanrum. 
ca 15 meter åt andra hållet ligger ytterligare en "klumpsten" med samma 
"borrmärken".
Oavsett vad som stenen skulle ha användst till så ligger den oerhört
svår tillkommligt för att flytta på den ,eller använda den som byggnadsmaterial.
Hur som helst så har någon gjort detta..




Den här stenen ligger ca 1 meter ifrån den andra.
Och det naturliga tänkandet var såklart att denna bit 
kom från den stenen.
Men efter att ha tittat på formen och stenarna så gick det 
inte ihop någonstans alls.
Sen finns ytterligare 2 stora stenar i slänten och en upp pallad" sändarsten 
några meter härifrån.