tisdag 3 januari 2017

Runsten U 773 Enköpings-Näs


Runsten U773 som står precis utanför Enköpings-Näs kyrka.
Den är så pass skadad att...Jag citerar
"ger ingen språklig mening" enligt experterna.
Återigen har alltså han som knackat  denna sten inte
haft någon som helst vetenskap i hur dagens runologiska språketablerade
grammatik fungerar.
Nu har jag visserligen betat av Upplands runinskrifter så pass ordagrant att 
efter några 100 sidors läsande undrar varför ingen överhuvudtaget har 
försökt att se det som något annat än detta felknackande och felristande.
Det är ni som gjort fel om och om igen.
Sedan sitter ni och tolkar era feltolkade inskrifter och skyller på att Upplänningarna
inte kunde knacka en enda vettig runrad..
Vi ska titta lite närmare..Shall we?
Ja det gör vi..



Jag började avritningen på denna sten med att försöka följa
den röda falurödfärgens linjer."enligt reglerna"
Här har runologen som målat i denna inte ens orkat eller försökt att
få ihop det.
Min tur..


Anledningen till denna förklaring
att stenen är så pass skadad att den  "inte ger någon språklig mening"
är för att ingen ens har försökt utan utgått ifrån att det  har varit något
annat..
Jag däremot..Ritar av varenda rispa och linje , och får därmed
en helt annan fantastisk skildring av stenens ursprungliga syfte.

Det är en gubbe i mitten sen en massa djur ..
Har inte kommit längre då jag håller på att rita av 
varenda biskops sten i Strängnäs..