måndag 9 januari 2017

NÄ 34 Nasta Rinkaby Runsten studier


NÄ 34  Fångade mitt vänsteröga igår när
Närkes runinskrifter lästes igen.
Närke har väldigt få runstenar är inte det märkligt?
Askersund åkte jag förbi i somras,hela stället bara ropade
-Majsan kom hiiiit....=)
Hur som helst tillbaka till stenen.

Min avritning

Sen har Bure varit här.
Tänkte åka efter hans reseschema anteckningar i sommar från 1600


Jag följer andra linjer då dom trots den röda färgen och
brända ställen går ganska lätt att följa endå..


Nämen hallå där..


Min avritning av endast ornamentiken

För det måste väl ha skett någon som helst planering
för att knacka denna välornamenterade sten?
Med tanke på vilken tid det måste ha tagit med en enkel
"huggmejsel" så tycker iallafall jag att dom borde hålla
den runologiska väletablerade grammatiken" rätt?
Den är ju trots allt feltolkad nu i 400 års tid..


Min avritning av runor och "förbisedda" linjer
Det jag då menar är att man enbart har försökt
följa dom stora linjerna varpå det hela sedan har fallerat
i år av feltolkande.


Titta noga nu..