fredag 13 januari 2017

Fornborgarna i Uppland funderingar

Det finns många fornborgar i Uppland
Dom flesta belägna högt upp på ett berg,strategiskt och
svårinkomligt.
Jag har lagt in alla fornborgar som finns dokumenterade i
Google Earth,ett fantastiskt program.
Då historikerna idag inte verkar ha fattat att fornborgarnas placering
och läge tillhör en äldre indelning av Uppland ,
Jag har börjat att mäta avstånden mellan dom och det är oerhört
specifika avstånd dom lyckats åstakomma dom" hedniska vikingarna".
Därav kan jag sedan koppla ihop kyrkornas position som är utöver
dom  gamla vattenfärdlederna. (ni vet Hundare och skeppslag osv)

Runsa-Almare-stäket-Gåseborg-Broborg (den är enorm)
Almare-Stäket - Rotebroskans
Runsa-Verka-Torsåker-Harg (finns en fornborg här)
osv..

Sen när man sitter så här så kommer man på nya ideer
Därav började jag kartlägga dom stora skeppsättningarna
tex
Blomsholm -Anundshög-Runsa
Då dessa skeppsättningar är så pass stora så utgår jag ifrån
att dom som gjorde dessa hade lite mer kunskap än
"gravstenar".

Sen kommer man på nåt ställe man varit på och kan koppla ihop.
En del ställen har jag starka vibbar av då jag hela tiden hamnar
eller snappar upp spår som leder mig dit.
Ett av dom är Salsta.