onsdag 4 januari 2017

Tensta kalkmålningar


Då tar vi det igen...Tensta kyrkas kalkmålningar
består av en massa olika stilar.
Att Albertus Pictor behärskat så här många borde väl få 
iallafall nån "Pictor expert" att fundera då dom inte faller 
in i hans stil någonstans.



När jag var här senast införskaffade jag mig hela deras bokbord om
Tensta.Om man nu är av annat krut som jag så ser man en hel del 
detaljer som böckernas författare inte lagt någon större del att skriva om.
Tex hur målningarna är placerade,färg,stil,ommålningar.
Titta på den här tex..Visst ett helgon..
Titta lite till..En hand som sticker ut från ingenstans..hallå?


Sen kommer det här  under..En tärning och ??



Den här kyrkan har flest stilar i bladornamentik och färger vad jag sett
hitills.Detta går inte ihop för mig.
(jag kategoriserar även in bladornamentiken i ribbvalven osv)