fredag 23 december 2016

Väsbyskogen Hammarby sn


Planen var detta gravfält idag som ligger i kanten av skogsdungen.
Stora Väsby ligger här.På andra sidan vägen kommer Hammarby kyrka
och dom stora kullarna.
Här har man hittat 393 kufiska sönderbrutna mynt.
112097  Lilla Väsby nära Väsby Herrgård
och ett såkallat
Depåfynd har även hittats bestående av 1 kg myntat silver 1828
446 st sassanidiska  och arabiska mynt (i told you so)
(dnr 321-6011-1999)


Men jag kom aldrig till gravfältet då denna skogsdunge..
asså..hallå?
Jag parkera bilen vid Hasselgatan (fin pb-bot oxå)
sen gick jag bara ner ,
Det är så mycket ,boplatser i åkerkanten,,suck
sen dessa sk hägnader osv..


Man kan lära sig mycket av hur naturen ser ut och vad som funnits på
platsen trots att det inte finns "något kvar av värde".
Men för att kunna förstå dom som bodde här samt få något
som helst sammanhang av vad det är som försigått här i 
Uppland så betar jag av så många ställen jag kan.



Hammarby alltså,Boplatser,gamla färdvägar
silverskatter,alltså VAD FAN?1
Vad fan , vad fan vad fan..
Bakom denna sten går backen upp..



Backen upp till det stora röset var packat med stenar.
Trevligt..


Jag brukar fota i panoramavy,sen så ser man lättare förhoppningsvis
strukturerna på bilderna.Eller så brukar jag klättra upp på nån sten för att få
bättre vinklar i hopp om att kunna se nån ordning i detta kaos.



Satan..jag visste det..



Hoho här har vi en shysst uppappad sten i ett stenröse
i Hammarbyskogen..Vad tror du menas med det förutom att det är plundrat?
Och kom för fan inte och snacka om nån inlandsis ,det tar jag som en 
förolämpling.Du får fan komma på något bättre än så.