onsdag 21 december 2016

Lunda


Det vart Lunda idag såklart, vart annars.
Men jag siktade faktiskt in mig på Runsa trots det dåliga
mulna vädret.Får bli nästa år.
Lunda är där jag ska vara..


Andra sidan mina Bautastenar så ligger det stora gravfältet ,
det lilla röda huset förresten är nedmonterat från Grönlunds
och hit monterat för väldans många år sedan.
Men Grönlunds var en vägkorsning längst vasa/vintervägen där en
vägkrog fanns (det ligger mitt inne i skogen finns 3 gamla
 ödesgårdar och ett stort gravfält osv där med)
Och nu står ett av husen här.


Man blir lite "hemmablind" ibland.


Jag tror inte ni fattar hur stort Lunda är.
Inte fan flyttar man en hel stad bara "sådär"..
Lunda är äldre än era latiniseradekälldokument.
Bara för att en präst kom hit och inspekterade på 1300 och
skrev en "rimlig förklaring" så borde ni veta bättre idag.



Dom som bodde i Lunda innan kristendomen kom in och slaktade alla,
var av annat folkslag,dom hade andra seder traditioner och visst religion,
Dessa kullar var inte gjorda på 300 talet efter eran satans frälsare tyvärr.
Men det kan ni inte förstå då ni tror att allt här i Uppland gjordes efter införandet av 
kristendomen.


Och då man på alla dessa sk gravfält ser dessa stora stenar så utgår jag 
ifrån att den är en riktig hednisk gravsten.Lite mer avancerad än
ett kors dock och därav återigen att ni inte fattar vad jag menar med det.
Man har bott här i fan 1000 tals år.
Så varför skulle inte denna sten ha något på sig som står mitt i ett av Upplands
största sk gravfält? VA ?!? Va!?!
Så det jag då gör är att rita av stenen ,alla gråskalor,alla konturer,
varav jag sedan efter några timmars svärandes och ritandes 
får fram något helt annat än "rundjur" eller den klassiska
"han ristade eller kristade"..

Dom här stenarna tillhör inte kristendomen .Dom tillhör oss hedningar.
Vi har idag teknik för att ta reda på vad det är som skett,vad som finns på
stenen hur hemskt det än må vara,vilka tecken det än visar sig,
och endå så sitter ni där och försöker tolka era runor med förklaring
att det är felristat eller felhugget.Jag fattar inte.


Vem är det som plundrat dessa kullar och högar i Uppland?
Vart är alla fynden?
Det är "naturligvtis inte prästerna , eller dom tidiga arkeologerna,"
det måste vara bönderna såklart som tog grus till lagning av vägen den
gamla vanliga förklaringen.
Skulle du ta grus från din mormors grav?