torsdag 22 december 2016

Moln by Stenstudier


Stenen ligger precis i backen brevid första bergsknallen vid
denna enorma utgrävning vid Molnby i Vallentuna.
Jag har svingat min trollstav hårt ikväll då detta ställe
tog knäcken på mig.
Jag ska visa.


Jag använder mig av flera ljus sättningar och olika filter som gör
det möjligt att följa dom olika linjerna och konturerna på stenen.
Därav använder jag mig även av flera lager för att inte 
"falla in i runologernas mallar".
Och det bästa är att stenen inte blir skadad av tex,falu rödfärg 


Sen brukar jag även ta nån skurk emellan för att bli lite extra fokuserad
Idag var det Nils Allesson igen.
Hans "visitationsresor" stör mig .
Speciellt Östervåla Kyrka och Tunaborg.
Nåja tillbaka till stenen..


Sen brukar jag fundera när jag går på alla dessa gravfält om hur stenarna ligger
ser ut,mäter avstånd kollar naturen fotar,,osv
Och utgår i den vanliga ordningen att varenda sten har något på sig
annat än kors och nån felknackad latinisering.
Då vi Upplänningar varken kunde skriva eller räkna enligt
varenda präst från 1200 talet och ni som skriver historian så
utgår jag istället från det jag ser och "upplever" på alla ställen jag 
"visiterar".Det blir ganska logiskt att tänka som jag 
gör nu efter alla dessa gravplatser och boplatser jag varit på.


Dom här mönsterna och ornamentik jag äntligen börjar få fram
är något helt annat .
-Nej jag ser inte i syne och Nej jag försöker inte hitta på.
Jag vill se vad fan det är.
Och det blir så jäkla logiskt att inse detta om man utesluter kristendomen
totalt ur våran Nordiska Historia.
Det finns absolut ingenting som har med kristendomen  som har med
den historia jag fått fram på mina Uppländska stenar som ni alla
har skitit i.
Och det är för att det inte är några runor ,rundjur eller puckade
"fotsulor".Det är ett annat språk nån slags arabisk-forn persisk form.


Sen så brukar jag även vrida på stenen 
(I Photoshop dårå) för att även börja om och se vart linjerna går.
Då dom flesta stenar är flyttade eller förstörda så har jag inget annat 
att utgå ifrån förrän jag efter några timmars avritande kan se åt vilket håll
samt vad för ornamentik det börjar handla om.

Det tragiska i detta är att ingen fattar eller förstår.
Men om du börjar åka runt så kommer förhoppningsvis du oxå
att fatta vad fan det är jag sysslar med och håller på med.
Samt att ge detta folk upprättelse dom som var här innan 
kristendomen kom och slaktade alla.