onsdag 7 december 2016

Hednisk Heraldik Eds socken


Våra forna förfäders bragder finns överallt "dokumenterat" i dom 
äldre källorna,men ingenting bevarat här i Norden.
Är inte det konstigt?
Med dessa enorma bragder dom gjorde,och det enda dom lyckats med
här i Uppland är att knacka in 
"Gudlög "reste stenen,ristade,högg,reste bro" till
Storbjörn Gud hjälpe hans själ.."

MIN TUR..



-Jaha vad fan menar hon nu då?
-Jo det ska jag säga dig..

Denna sten kommer du aldrig att hitta eller se,men den står i en sk
"ättehög" i Eds socken .
EDS SOCKEN..
-Ja du kan omöjligt fatta vad jag menar,samt att "namedroppa" rapporter
från Raä och andra utgrävningar härifrån är meningslöst då 
du endå inte kommer förstå vad jag menar endå.
Så därför visar jag helt enkelt så övertydligt jag kan utan "vetenskapliga facktermer"
(men vi kan ta det med om du vill?)

Stenen är "dekorerad" i 4 olika lager,
Jag har bara ändrat ljussättning för att lättare kunna se vad det är samt
för att kunna rita av det så noggrant det går..

Kapisch?
Ok bra då fortsätter vi..


Som vanligt när jag börjar med någon sten så försöker jag inte
leta efter något utan tar bara pennan och börjar.
Sen efter några timmar och lager senare så brukar det komma fram.
Nu har jag hållit på med det här så länge,vi snackar
dygnet runt i 3 år..Seriöst alltså..3 jävla års "stenstirrande "och "stenritande."
Så jag vet vad fan det är jag snackar om i detta fall.


Här har jag lagt på 2 lagers avritning för att se 
vad som händer..
Oki då har vi att göra med en vad jag kallar 
"hednisk heraldik sten" vilket med tanke på vart den ligger
känns oerhört logiskt .
Vi fortsätter..


Det här var ju konstig "svampbildning.
Då ska vi se utan bild..


Sen har jag inte kommit längre.
Men det här är inget "ristat eller kristat".
Tyvärr..