onsdag 14 december 2016

Snåttsta,Ekskogen,Markim,Vallentuna


Där jag bor i Markim har landskapet ,skogen,åkrarna
och bebyggelsen sett likadan ut sedan "vikingatiden".
Det är överallt i varenda skogsdunge och åkerhäll här. finns en fornlämning.
Vad menas med det då kan man ju undra?



Mellan Snåttsta och Bergby går en gammal väg,
där står bla 2 runstenar,men även denna platå.
Jag tippar ganska starkt på att det förekommit någon slags
"bebyggelseverksamhet" här i forna tider.
Såna här "platåer" finns även vid Husbyön,Vaxtuna,Granby, mot Lotteräng,Näle
lilla Mällösa,osv.
Sen ligger det hällristningar,stora gravfält,"sentida lägenhetsbebyggelser" osv 




Folk har bott här i 1000 tals år.
Och det enda dom lyckats" föreviga" är dessa få 
runstenar och Markim kyrka.
Knappast..


Det här med upp pallade stenar är ett trevligt 
ämne jag även ägnar mig åt.
Alltså det menas med stenar som är dit placerade,
dom är inte dragna, då skulle det varit enorma dragmärken efter,
dom är inte rester efter något sprängt berg då skulle det finnas mer stenar
runtomkring och det är inte stenrester efter inlandsisen
hur gärna du än vill få det till den förklaringen.
Om dessa upp pallade stenar är efter inlandsisen så finner jag det
oerhört "märkligt" att det ligger stenar under och på många ställen sand.

Sen kan man även titta runt lite och se om det kanske finns ett sammanhang 
kanske stenar ligger på rad? Sen kan man mäta avstånden ?
Nån som provat?
-Nä  förmodligen inte då skulle ni vara på samma nivå som jag är nu.