söndag 11 december 2016

Varnhem Gravhällar studier


Varnhems "klosterkyrka" där många av våra forna kungar har sina kor.
Magnus Gabriel De La Gardie har tagit det pråligaste såklart till hans ära.
Varför ligger  simpel adelsman i en av våra kungshus kan man ju undra?
Hur som helst så fann jag en del "förbisedd historia" angående
detta klosters öde.Då kungagravarna låg i ruiner samt var osv..
Jag var ju här för några månader sedan.
Här finns mycket sönderknackat och omknackat.
Den här har jag hålilt på med ett tag..
Jag ska visa varför..


Då detta latin återigen ligger så "fint knackat" längst kanterna så
började jag med att rita i dom knackningarna,
som vanligt så ser jag ingenting utan följer linjerna..


coolt.En sönderknackad heraldisk sten alltså.
En tjur sedan vapenskölden på sidan.
Ska bli kul att se vems.

Jag tog mig friheten att "färglägga" så att ni ska se vad  det är jag menar.


Historikerna skriver om saker dom inte vet.
Dom skriver om försvunna stenar ,gravhällar,
dom skriver och refererar till källor som inte finns.
Jag fattar inte varför ingen ens har försökt.