lördag 3 december 2016

Svenska Ätter

En av mina absoluta favoritböcker är

Monumentorum Sveo-Gothicorum
liber primis Uplandiae partem primariam
Thiundiam

Av Johan Peringskiöld

(Den finns på Google Books ,är det inte fantastiskt s122)

Jag har snöat in på dom gamla Uppländska ätterna igen.
Frösvikätten tex..
"Övertogs" av Oxenstierna ,ok då vet man.
Då denna ätt  "enligt uppgifter" dog ut i slutet på 1300
vilket många gjort,är inte det konstigt ??
Undra var denna ätt bodde då..Frösvik såklart..
kan man kolla vart det ligger.
(Kunde jag gett mig fan på)

Sen blir det intressant då vi kommer in på
Magnus Gregersson  (Bjälbo ättens oäkta gren)
(Kolla vilka hans "gårdar " var,)
Rumbyätten
Det är en oerhört rörig soppa med alla ingiften i dom 
olika ätterna men,det här är gamla släkten som 
jag utgår ifrån bott här i Uppland långt innan kristendomen
börja härja och slakta,så är det mest logiska att knyta ihop
dom felknackade,överknackade latiniserade gravhällarna
till dom ?
Fånöätten
Djänk,Jakob Abrahamssons ätt (hoho katjing)
Eka
Aspenäsätten (Bjälbo)
Färla
(Har sett den här i Varnhem,Uppsala domkyrka och en på Riddarholmen)
Vinstorpätten

Varpå när man åker runt som jag och tittar i dom Uppländska kyrkorna
blir en aning förvirrad då mestadels av gravhällarna där är
knackade åt nån biskop,"kyrkoherde" ,
sen när man läser om alla slag,kollar på kartan,alianser,
så blir det helt åt helvete igen när man åker runt i kyrkorna
och beskådar .
Östra Ryd är ett lysande exempel på detta sammesurium.