måndag 12 december 2016

Insnöad

För tillfället går jag igenom alla kyrkor i Lund.
Det är en jävla, massa men en del har fångat mitt vänsteröga.
(Västra Klagstork,Glostorps kyrka,Oxie kyrka,
Fru Alstads kyrka med 4 stärnvalv kring en 8 kantig mittkolon,
Skanör,Västra Vemmerlöv( Sandstensfunten),Bösarp som har
ett bevarat kapitäl med människoätande lejon,"Mårten Stenmästare"
Gamla Maglarp kyrka osv)
Alla Öst torns kyrkor i hela Sverige
(Mappar upp dom i byggnads stil utöver tornet sen
drar jag linjer mellan dom som är samtida byggda,
inklusive årtal typ 1160 med dom här i Uppland)
Gustav Vasas resvägar genom Sverige
(Angående "Vasavägen" den går rakt igenom där jag bor bla)
Eriksgatan
Alla tingsplatser i Uppland samt gamla avrättningsplatser
dom nya "fyndplatserna" och kultplatserna.
Fornborgarnas placering i Uppland då dom oftast ligger mitt inne i skogen
"inte nära vatten nånstans" inte fan är dom byggda på 300 talet.
Sen har jag börjat lite mer runt Västra Uppland
(Trögs Härad ,blir min "vår runda")

Och mina favoritställen
Grönborg,Biskops-Arnö,Almare-Stäket,Runsa,Selaön och
Aranäs..
(Jag längtar verkligen efter att få åka till Aranäs)