fredag 30 december 2016

Börje Kyrka Uppsala


Börje kyrka har inspekterats idag.
Återigen ett utmärkt och välplacerat läge vid ån.
Då jag som vanligt lyckades åka fel inte bara gång utan 3 med gps så
hamnade jag även vid Läby och fann vägen mot Östervåla och Hågahögen 
så en lyckad felkörning trots allt.


Den här "kyrkan" mitt ute på landsbygden.
Uppsala domkyrka ligger bara några km härifrån man ser
tornen efter bara nån km härifrån.
Varför har man byggt en kyrka här tror du?




Då hela landet stått i brand,då folket tillslut dukat under
för kristendomen och "gett upp sina gamla gudar" 
(glöm nu inte att det stod i lagen att det var strängt förbjudet och dryga
böter om man vart påkommen med hedniska ritualer..Gotlandslagen kolla den)
Så börjar en manisk byggbom i hela landet endast i sten.Hallå?





En svårt skadad och bränd runsten prydde bogårdsmuren.
EN STEN..
Vi ska titta lite närmare på denna.


Sorry men det här funkar inte för mig längre.
Och jag ska visa er varför..


(avritning endast av stenen)

Hur har man tänkt när man "komponerat" ihop denna runsten?
Bara knackat på måfå?


avritning endast av ornamentiken

avritning endast av runorna


Snälla förklara det här för mig.
Jag är idel öra.Jag har verkligen försökt att 
"läsa runor" försöka "förstå",
läst Upplands runinskrifter om och om igen.
läst dom gamla fornforskarnas rapporter
och dom nya historikernas fortsatta upprepande av
dom gamla fornforskarnas rapporter utan att ens överhuvudtaget
ifrågasätta detta..


avritning enligt den "runologiska mallen"
dvs sten,runor,ornamentik


MIN TUR


Bakom den felkomponerade falurödfärgen 
ligger det en annan historia.
Och jag har verkligen försökt att hålla mig till
eran runologiska etablerade språkforskning men
efter att ha gjort detta nu i fan 3 år så 
börjar jag få ihop den sanna historien om Upplands runstenar.
Jag har inte bett om detta.
Kunskapen om detta kom efter att ha beskådat några 300 runstenar,
varpå  jag tröttnatde på att läsa feltolkningar,felhuggningar,felristningar,
och dessa taskiga teckningar från 1600 som ni fortforande idag tyr er till.

Btw Det är en tjur i mitten..


En enda runsten när hela bogårdsmuren består i 
stora röda stenar,visserligen svårt brända och förstörda men
va fan..tänk lite nu..


Vart är alla gravstenar från 1300,1400,1500,1600 då?


Titta nere i högra hörnet 


Titta noga nu..
Jag ska visa vad jag menar.


Det var en konstig svampbildning på en sten..
Vi tar en till..


Jag samlar på pyramidstenar i bogårdsmurar.
Det är alltid lika förnöjsamt att finna en..
Då ska vi se sa den blinde..


En tjur igen,sen en hund i mitten och nåt slags djur högst upp..
Hit åker jag aldrig mer ..

Boktips
Al-Kindi "om strålar" De radius
och
Opus Majus 
av den fantastiske underbara kättaren Roger Bacon