tisdag 27 december 2016

Stensättning,Gravfält Täby



Jag hamnade här idag.
Mitt emot Lövsättra golfklubb .


Ormgårdsjön blir Ullnasjön
De första betesmarkerna norr om Ormgårdsjön var det gamla namnet på Ullnasjön
tog i anspråk redan under järnåldern.Då kom troligen oxå de första tegarna till.
Gårdsgravfälten ligger ganska nära Vågsjö gård på den motsatta sidan om Roslagsjön
och innehåller ånga stesättningar.Roslagsvägen har haft stor betydelse för Vågsjö,
Gården har fått ta emot många resande för övernattning.


Dom gamla färdvägarna har verkligen förbisetts av er allihopa.
Som allt annat "oförklarligt"..
Men det blir så jäkla logiskt när man står på stället och kollar runt,
inte bara en stensättning utan vad som finns runtomkring.
Här går för fan gamla färdvägen mot Östra Ryd.
Jag tjoade högt idag över detta..
-AHA


På denna slätt ligger det 4 stensättningar runt.
Sedan ett gravfält som endast bergsknallen är kvar å.
Och ett på andra sidan åkern där det är många stenar..


Utsikt med Lövsättra golfklubb rakt över .
Arninge ligger snett Vänster,Täby i mitten och Vallentuna åt Höger
Sen går den gamla färdvägen till Östra Ryd åt vänster..


Jag åker efter Fornfyndsappen  samt kollar RAÄs 
beskrivningar över ställena.


Man lär sig alltid något nytt.
Eller i bästa fall ser något man sett någo nannanstans varpå
man kan koppla ihop saker och ting.





Här är alltså gravfältet..


Vid en bergknall..Såklart ..Den fångade mitt vänsteröga.


Ett tips är att ha me kompass.
Samt alltid kolla väderstrecken och naturen,miljön.
Brukar alltid skriva upp små iaktagelser vid varje ställe.