fredag 23 december 2016

Österunda kyrkmålningar studier


Vildman med klubba som rider på en annan vildman

Jag fattar inte.Detta är alltså en av målningarna i Österunda kyrka
jag har inte haft nöjet att besöka den men det ska jag.
Jag fattar verkligen inte.Därav ritar jag av dom..
Vi ska se hur det blir utan denna bild..


Så när jag säger att kyrkorna stått före kristendomen .
Hur tror du jag kommit fram till det?
Det här är så sjukt.
Då man ser dessa fantastiska valvbågar och sedan detta..


Sen har vi den sk st; olofs legenden.
Har du överhuvudtaget tittat på hur dom målningarna
som finns i kyrkorna ser ut?
Jag har såklart gått igenom alla .Vad annars.


Och jag ritar av precis efter "Albertus Pictors" penseldrag.
Man kan det idag förstår ni.

Sen mitt i alla dessa kyrkofäder,bibliska skildringar,adelsvapen,riddare,
troll,kärringar,för att inte tala om helgonprofilerna och deras språkband
så kommer dessa fabler mitt i.
Vad fan?
Ingen som överhuvudtaget reagerar annat än denna fantastiske
Albertus Pictors målerier i våra Uppländska kyrkor?


Noaks skam. Täby kyrka..
suck.


Och när man då sitter så här som jag i hopp om någon som helst förståelse
annat än ..-Ja men detta är Noaks skam som Albertus målade.
Så fallerar hela den teorin då man ser hur jävla felkomponerat det är,
samt vart man målat över,vart det är skrapat,vad det är för färger,
osv.
Suck.