tisdag 27 december 2016

Vaksala kyrka kalkmålningar studier


Vaksala kyrka är ett lysande tragiskt exempel på
vad kristendomen förstört.
Målningarna som pryder dessa väggar är rent ut sagt..
-Ja va fan ni ser ju själva..


Bibliska figurer..eller hur.
Min syrras 4 åring kan måla bättre än det här,
Sen är det inte så svårt att lista ut varför målningarna ser ut som dom gör.
Och hur det är övermålat och vad som är "sparat"..



-Jaha förklara för mig vilken del i bibeln detta är då?


Hur har man tänkt när dessa målningar gjordes på dessa fantastiska valv?
Har man verkligen inte kunnat åstakomma något "bättre" än detta med tanke
på hur valven och sk "kyrkan " struktur är byggd.
Jag kan sätta allt jag äger på att detta är en kungsgård som
i forna tider efter kristendomens korsriddare fick duka under till
den nya religionen då ingentin annat fanns kvar på platsen efter
plundring och bränning.
Det är ta mig fan inte så svårt att lista ut.
Sen titta på kartan vart Vaksala ligger..HALLÅ?


"Santk Botvid med fisken.."
Ett mycket omtyckt och dyrkat helgon här i Uppland..
suck

MIN TUR


När det kommer till Uppländska kalkmålningar så tar denna
kyrka priset av dom jag varit och beskådat och Äretuna


Då dessa kalkmålningar är så felkomponerade och så
enormt slarvigt gjorda så ska det nog inte bli så svårt
att få fram orginalmålningarna.
På denna bild som är samma som ovanstående har jag
bara ändrat till Svart och Vitt och tintrutan för att få
mera gråkontraster.
Sen får vi se vad det blir.