måndag 5 december 2016

Ekeby gravfält 46:1 Fresta socken



Då tar vi det igen..
Detta kallas Ekeby gravfält 46:1 har bara varit här en gång tidigare.
Men det var något som jag "förbisett" här därav åkte jag tillbaka hit .








Bara för att det ligger "nån hög" så blir det klassats som gravfält.
Här är det högar,stensättningar överallt.
Jag fattar inte,Jag fattar verkligen inte hur ni har resulterat
detta i ett gravfält bara för att ni hittat lite brända ben under nån sten.


I Utkanten innan radhuslängorna börjar så är denna bilden tagen.
Den har en hel del runda stensättningar med en 
massa hål i.
Det som jag undrar över är att man har alltså lagt en  massa 
stenar i en rund stensättning för att sedan begrava någon,
"bränt lager" och "ben från smådjur" .
När denna runda stensättning väl överlagts har man då 
grävt upp den när någon 
ny ska begravad eller får man "en hög var"..?


Här ser ni ett typiskt exempel på en välplundrad stensättning.
Undra vart dom fynden tagit vägen?


Sen med tanke på dessa "hål" i mitten på stensättningarna är ganska låga




Sen denna puckade historieskildring att dom bott på platsen som 
det ofta står på skyltarna.
Vart fan har dom bott här då?
Stenraderna här kan inte på något sätt anses som "husgrund" idioter.
Börja att läsa på om husgrunder så kommer du fatta vad jag menar.
I mitten ligger iallafall en "märklig sten" mitt i allt..


Det här är långa stenrader ,inga stensträngar eller" murformationer"
utan stenar på rad alltså..
Jag tippar på att detta ställe hör till den äldre epoken ,
före "vikingatiden och allt annat"



Det går en "vall" som ni ser några meter ifrån
 denna sten,sedan börjar "kullarna" på andra sidan.


Samma sten som ovan bilden.
Det är stenar överallt här,jag får verkligen inte ihop detta ställe till
någon "vettig logisk förklaring", men det verkar vara 
2 sidor utöver denna sten.
På något sätt.


Jaha då menar du att dom "Bott här" mitt emellan
 gravfältets enda
plana del??
Hallå?


Eller ska vi säja den vanliga förklaringen att bönderna dumpat stenarna här?



Sen blir det intressant igen då dessa sönderplundrade högar består av 
stora stenar lite här och var.



Här är toppen på den högen varpå man återigen kan se vart dom plundrat.


Samma hög som ovanstående bild men med utsikt mot andra sidan..


Ovanstående kulle fast från andra sidan



En annan stor stenhög..


Vad är det här för gravfält ?


Ärligt talat nu om folk har bott här i 1000 tals år
för att sedan helt plötsligt börja "kluva sten" och ta sten från gravfälten
till nya boställen, Hur fan går det ihop?


"klump stenar" vad fan..


.Den här stenen behöver jag inte ens  rita av,
men för er som inte fattar så skall jag göra det endå
enbart för nöjets skull..



Förklara detta för mig..
Har man "kluvit" stenen  och sedan särat på den ?
Raka fina "Hugg"



Hur "naturlig" tycker du denna sten ser ut att vara?

Rita av konturerna på denna
och sedan gråskalorna..